Základní škola a mateřská škola Choryně
Jsme málotřídní škola rodinného typu na Valašsku. Organizace má čtyři součásti: dvojtřídní MŠ, dvojtřídní ZŠ jen pro 1. stupeň, školní družinu a školní jídelnu. Škola je významnou součástí obce Choryně. Jednou z priorit školy je environmentální výchova. Aktivně se zapojujeme do projektů i z jiných oblastí, které jsou pro děti MŠ a žáky 1. stupně zajímavé, obohacující a smysluplné. ZŠ a MŠ Choryně nabízí také řadu zájmových kroužků a mimoškolních aktivit – podporuje celkově zdravý životní styl.
Globální témata máme zařazena v ŠVP v podobě průřezových témat. Průběžně je zařazujeme do vyučování i mimoškolních činností. Snažíme se, aby děti a žáci, přiměřeně ke svému věku, porozuměli současnému světu, uvědomovali si souvislosti v něm, učili se zodpovědně jednat.
ZŠ Choryně se ve školním roce 2022/2023 přihlásila do Ceny inspirace Světové školy a byla touto cenou také slavnostně oceněna. Podívejte se na školní video, se kterým se žáci do Ceny inspirace přihlásili a přečtěte si Příběh k Ceně inspirace školy v naší Galerii projektů.
Základní škola se ve školním roce 2021/2022 přihlásila do Ceny inspirace Světové školy a byla touto cenou také slavnostně oceněna. Podívejte se na školní video, se kterým se žáci do Ceny inspirace přihlásili a přečtěte si Příběh k Ceně inspirace školy v naší Galerii projektů.
Školní rok 2024/2025
Sedm životů – jeden domov

V letošním roce jsme se v rámci Světové školy věnovali sociálnímu tématu „kvalitní život a zdraví seniorů“ jak ve světě, tak hlavně tady v Choryni. Mezigenerační téma nás velmi zaujalo a rozhodli jsme se natočit dokumentární film se seniory naší obce, kteří si našli čas a byli ochotni se s námi podělit o své životní zážitky, zkušenosti a vzpomínky. Dílčím cílem bylo podpořit rozvoj kladných vztahů mezi dětmi a seniory, protože i ty se někdy vytrácí. Ambasadoři – žáci 5. ročníku ZŠ Choryně si z každého příběhu odnesli něco do svého života a na společná natáčení budou s láskou a úctou vzpomínat.
Celoroční práce na tomto projektu všechny velmi bavila. V průběhu roku žáci plánovali, vymýšleli otázky, sestavovali týmy, aby se prostřídali, realizovali natáčení, což byla ta nejzajímavější část a pod vedením p. učitelky v mediální výchově film stříhali a dávali dohromady. Navíc v průběhu roku navštěvovali žáci Domov pro seniory v Choryni a Diakonii ve Valašském Meziříčí, kde společně se seniory trávili volný čas. Vyvrcholením projektu byla závěrečná akce – promítání dokumentu v místní knihovně, na které osobně pozvali p. starostku, místostarostu a hlavně všechny hrdiny i s jejich rodinami. Došlo k vzájemnému krásnému propojení a obohacení (žáci – senioři, senioři – žáci). Projekt pomohl nahlédnout do historie domova, kterou senioři skutečně žili, a to prostřednictvím sedmi odlišných příběhů „Sedm životů – jeden domov“. Výtěžek z akce letošního projektu věnují žáci na podporu zdraví a léků seniorů v Africe.
Co Vám realizace projektu Světová škola přináší?
- Mně osobně realizace Světové školy přináší každoročně osobní uspokojení z cíleného zařazování GV do vzdělávacího procesu na naší škole, dále z pochopení, uvědomění a participace při řešení zvoleného globálního problému. Mám radost z toho, že čím dál více starší žáci naší (jen prvostupňové) školy si uvědomují, že jsou součástí globalizovaného světa, kde se všichni nemají tak dobře jako oni (a chtějí to řešit).
- Líbí se mi, že se žáci naší školy dovedou zamyslet nad náročnými tématy a nemyslí jen na sebe a své potřeby. I já osobně se díky Světové škole více zamýšlím nad tématy GV, rád jsem žákům nápomocen při realizaci projektů.
- Projekt mi přináší hlubší smysl práce s dětmi. Ukazuje mi, že výuka může přesáhnout školní lavice a skutečně formovat postoje žáků. Díky projektu vidím, jak u žáků roste respekt ke starší generaci, schopnost empatie, zájem o dění v místní komunitě i ve světě.
- Mám pocit, že každý rok mě tento projekt něčím obohatí. Žáci 5. ročníku si vyberou vždy zajímavé téma, které je podnětné pro ně i ostatní mladší spolužáky, ale také pro nás pedagogy. Letošní téma mi přineslo možnost osobně se seznámit s nejstaršími obyvateli Choryně a zamyslet se nad tím, jak moc se poslední roky proměnily životy lidí naší obce.
- Letos to byla moje první zkušenost se Světovou školou a mám jen samé kladné pocity. Žáci se v rámci projektu pustili do tvorby dokumentárního filmu, který zachycuje život a vzpomínky seniorů v jejich obci. Projekt podpořil mezigenerační dialog, rozvíjel komunikační i technické dovednosti žáků a umožnil jim aktivně se podílet na mapování místní paměti.
- Velmi mě potěšila kreativita, s jakou se žáci do projektu zapojili a bylo radost í sledovat, jak přirozeně a s respektem dokázali navázat vztah se starší generací a jakou radost z filmu měli senioři i děti.
- Realizace tohoto projektu mě bavilo moc a určitě to v budoucnu využiju, protože si chci natočiti svůj vlastní film.
- Díky projektu jsem si uvědomil, že starší lidé mají hodně co říct a že je důležité je poslouchat.
- Dozvěděl jsem se spoustu nových informací z historie obce a uvědomil jsem si, že si mám vážit starých lidí.
- Světová škola mi přináší radost do života, vzpomínky a myšlenky na celý svět.
Školní rok 2023/2024
Letní olympiáda
Světová škola ZŠ a MŠ Choryně se v tomto školním roce věnovala tématu „chudoba a kvalita školství ve světě“, konkrétně podpoře krajanů žijících v oblasti Banátu v Rumunsku. Vybavení škol je zde na nízké úrovni, proto byl uskutečněn plán zaměřený na zlepšení jejich sportovního vybavení. Dalším cílem bylo také navázat kontakty s krajany pro případné vzájemné návštěvy a spolupráci. Za těmito účely byly uskutečněny dva bazary, jeden s hračkami a druhý se sportovním vybavením. Projekt byl završen akcí Letní olympiáda, které se účastnilo až 200 lidí. Na té ambasadoři Světové školy seznámili přítomné s celým projektem. Za získaný výtěžek ze všech akcí se nakoupilo sportovní vybavení, které i spolu s milými dopisy poputují do ZŠ v Gerniku a Eibenthalu v Rumunsku.
A jak akci hodnotí žáci?
- „Akce byla hezká, sportovní. Velmi rád bych sportovní pomůcky pořízené z výdělků bazarků předal žákům v Banátu osobně.“
- „Akce se mně líbila, měla jsem velkou radost z bazárku a kolik lidí se do něho zapojilo a přispělo (i naši rodiče).“
- „Moc jsem si to užil. Jsem šťastný, že jsem mohl být ambasadorem projektu Světové školy. Doufám, že se s krajánky osobně setkáme.“

Školní rok 2022/2023
„S knížkou na prázdniny“

V letošním roce jsme se ve škole věnovali sociálnímu tématu – „KVALITNÍ ŽIVOT A ZDRAVÍ SENIORŮ VE SVĚTĚ“. Toto mezigenerační téma nás velmi zaujalo a rozhodli jsme se zpříjemnit život babičkám a dědečkům jak v našem okolí, tak i zlepšit zdraví a kvalitní život seniorům v Africe. Dalším dílčím cílem bylo podpořit rozvoj kladných vztahů mezi dětmi a seniory.
V průběhu roku jsme rádi trávili volný čas s našimi babičkami a dědečky, společně se veselili, povídali si s nimi o jejich životních zážitcích. Také jsme je kreslili a byli rádi za každou předanou zkušenost. Velmi rádi jsme navštěvovali i babičky v Domově pro seniory Panny Marie Královny v Choryni. Někdy jsme je potěšili krátkým vystoupením my, jindy zase babičky nás. Většinou jsme si hezky popovídali, zazpívali, ochutnali, co jsme připravili my nebo babičky na občerstvení nebo si něco společně vyrobili. Naposledy jsme babičky také kreslili, trochu je vyzpovídali a vyposlechli si jejich zajímavé životní příběhy. Bylo to pro nás velkým obohacením. Vše jsme si my i naši spolužáci zapisovali a s pomocí pedagogů jsme
sestavili knihu „Dědečci a babičky choryňské školičky“
V rámci závěrečné veřejné akce „S knížkou na prázdniny“ ambasadoři Světové školy (žáci 5. roč.) seznámili přítomné s letošním mezigeneračním projektem, ve stánku Světové školy prodávali vlastní knihu, vařili fairtrade kávu a uspořádali sbírku nepotřebných dioptrických brýlí. Výtěžek se sbírkou brýlí chceme věnovat na „Vracíme zrak Africe“ (International Humanity), abychom pomohli vrátit zrak seniorům a dalším nevidoucím lidem v rozvojových zemích Afriky.
Co realizace programu Světová škola přináší učitelům a žákům?
- Mně osobně realizace Světové školy přináší každoročně osobní uspokojení z cíleného zařazování GRV do vzdělávacího procesu na naší škole, dále z pochopení, uvědomění a participace při řešení zvoleného globálního problému účastníky. Mám radost z toho, že čím dál více starší žáci naší (jen prvostupňové školy) si uvědomují, že jsou součástí globalizovaného světa.
- Je hezké a důležité, že se žáci naší školy dovedou zamyslet nad náročnými tématy a nemyslí
jen na sebe a své potřeby. Učím přírodovědu a vlastivědu, takže se GRV učivem prolíná. - Moc jsem si to užil. Jsem šťastný, že jsem mohl být ambasadorem projektu „Dědečci a babičky choryňské školičky“. V rozvojových zemích Afriky je často nemožné získat brýle nebo léky na vady zraku. Určitě jim tím pomůžeme.
Školní rok 2021/2022

Vyplouváme na prázdniny
Akce byla zaměřena na porozumění potřebě zachovat a zlepšit kvalitu současného života a prostředí na všech místech planety, konkrétně s ohledem na želvy. Ve škole se žáci celoročně starali o želvu suchozemskou a účastnili se besed a přednášek o ochraně ohrožených druhů živočichů. Získané vědomosti se žáci rozhodli uplatnit i aktivním přístupem a pomocí ochraně želv mořských. V rámci komunitní akce žáci prodávali vlastnoručně potištěná trička a občerstvení a šířili povědomí o kriticky ohrožených želvách a nutnosti jejich ochrany. Výtěžek z prodeje občerstvení a trik s vlastním tematickým potiskem byl zaslán organizaci Chráníme mořské želvy (https://www.morskezelvy.cz) na přímou ochranu a osvětu mořských želv v Indonésii. Partnery akce byli obec Choryně, Český svaz ochránců přírody, Líska Vsetín a Kompakt Valašské Meziříčí.
A jak akci hodnotí žáci?
- „Akce byla pěkná, moc mě bavilo prodávat naše trička a další věci, jsem rád, že se nám podařilo vybrat hodně peněz na želvy.“
- „Mně se akce líbila a zvládli jsme i o Světové škole všem říct a lidi nás poslouchali a potom chodili do stánku.“
- „Mě bavil projekt o želvách celý rok (jak jsme vše vymýšleli i akce na závěr se podařila).“
Školní rok 2020/2021
Farmářský den
Cílem projektu bylo rozšířit povědomí o chudobě a nerovných životních podmínkách ve světě. Svým aktivním postojem se žáci snažili s globálním problémem seznámit mladší spolužáky, učitele i veřejnost v okolí a přimět je k vlastní odpovědnosti. V průběhu roku se žáci v rámci školní družiny a chovatelského kroužku starali o zachráněnou kozu Lízu a její další kamarády (zakrslou kozu, kočky, želvu, morčata a králíky) na školním statečku. Uvědomili si, že zajistit zvířatům každodenní stravu a péči není zcela jednoduché, ale potřebné. Žáky od počátku také zaujal projekt Člověka v tísni „Skutečný dárek – Veselá koza“. Proto na dvě veřejné akce školy připravili perníčky zvířátek ze statku (vyrobené s použitím vlastních vykrajovátek) a pizzy v originálních krabičkách vlastní výroby. Výtěžek z prodeje těchto výrobků pak posloužil na zakoupení 2ks „Veselých koz“ pro rodinu z chudých oblastí světa. Na veřejných akcích žáci s vybraným globálním problémem seznamovali účastníky ústně a prostřednictvím flipchartové nástěnky „Světová škola“. Většinu lidí problém zaujal, nadchl je i náš postoj a jednání.
A jak akci hodnotí žáci?
- „Jsem spokojená. Jsem ráda, že jsme vybrali na dvě kozy (napřed jsme mysleli na jednu). To nějaké chudé rodině pomůže.“
- „Akce byla pěkná. Pizza se nám povedla. Jsem rád, že si taťka koupil moji krabičku. Chtěl bych vidět tu rodinu, co kozy dostanou.“
Školní rok 2019/2020
Vše o našem projektu Pastelky pro chudé děti najdete v našem videu: