ZŠ Olomouc, Heyrovského 33
Heyrák? Škola v pohybu, škola s výsledky. Pevně pak věříme, že díky zapojení do projektu a poctivé práci našeho týmu budeme i škola světová. Naše silné stránky? Mimo jiné velikost a zaměření. Velikost, protože naši školu navštěvuje kolem tisícovky dětí. Zaměření, jelikož kromě všeobecného základního vzdělání nabízíme i sportovní a jazykovou přípravu. Díky tomu se účastníme velmi pestrého portfolia domácích i zahraničních akcí, ze kterých čerpáme znalosti a zkušenosti, které chceme zúročit. I proto jsme přesvědčeni, že naše slovo může mít dosah.
Aktuálně se snažíme začleňovat globální témata do života školy. V rámci ŠVP se některá z témat objevují v běžných hodinách napříč většinou předmětů. Důkazem budiž i zapojení do akcí a projektů jako Evropský den jazyků, Ukliďme Česko, Den Země, Den dobrých skutků, Pole nepole nebo MRKEV. Upřímně, nám to nestačí a proto jsme se na Heyráku rozhodli pro účast ve Světové škole.
Proč zrovna program Světová škola? Věříme, že cesta je cíl a že dobrovolná setkávání na základě zájmu a radosti, avšak s vědomím, že dobré věci nejsou zadarmo, jsou dobrými zkušenostmi do života. Jsme přesvědčeni, že spolupráce, komunikace či vhodné vystupování pomohou žákům se lépe začlenit do současného světa. Zároveň však s tím, že řešit jen to, co je tady a teď, může být krátkozraké a jsme zodpovědní za to, co odkážeme příštím generacím. V neposlední řadě bychom rádi, aby pochopení globálních témat pomohlo k uvědomění, že cesta ke změně, lepšímu světu a budoucnosti pro všechny začíná u každého z nás.



Školní rok 2024/2025
Heyrák pod vodou
Cílem akce bylo zvýšit povědomí o problémech vodních ekosystémů, zejména mezi žáky 6. a 7. tříd naší školy, ale také mezi rodiči a rodinnými příslušníky žáků ze Světové školy. Účastníkům jsme chtěli přiblížit témata spojená s vodou, inspirovat je k zamyšlení nad možnými řešeními, pobavit je pokusy a zároveň vybrat finanční podporu pro vodní ekosystémy. Akce se zúčastnilo asi 200 žáků a na odpolední část dorazilo 35–40 rodinných příslušníků. Někteří žáci nám následně sami sdělili, že omezili používání plastů nebo šetří vodou. Vybrané návrhy řešení jsme vystavili na nástěnce a využití výtěžku z jarmarku, který překonal očekávání, nyní konzultujeme s českou pobočkou Světového fondu na ochranu přírody.

Každý projektový den byl určen jednomu ročníku – 6. a 7. třídám, celkem pěti třídám v ročníku. Připravili jsme pět stanovišť, která žáci postupně navštívili. Upravenou verzi programu jsme nabídli také rodinným příslušníkům. Na stanovišti s Kahootem žáci soutěžili v kvízu o spotřebě a znečištění vody, další stanoviště nabídlo tematickou křížovku s odměnou za správné řešení. Na třetím stanovišti žáci zhlédli výstavu plakátů o acidifikaci, mikroplastech, nadměrném rybolovu a mrtvých zónách, poté navrhovali řešení těchto problémů. Čtvrté stanoviště bylo věnováno chemickým pokusům souvisejícím s vodou a páté tvořil jarmark výrobků žáků s vodní tematikou, při němž se vybralo výrazně více, než jsme plánovali. Kromě projektových dnů jsme s několika třídami uklízeli břehy řeky Moravy v rámci akce Ukliďme Česko a zapojili se do dubnové výzvy 10 000 kroků, podporující zdravý a udržitelný životní styl.
Jak akci hodnotíte?
- „Podařilo se nám sestavit tým učitelů a žáků, kteří byli ochotni dělat něco navíc nad rámec klasické výuky. Jako velmi přínosné pak považuji, že naše setkání přinesla osvětu i dalším žákům naší školy, kteří se tak mohli zamyslet nad tím, jak velký vliv máme my lidé na vodní ekosystémy, na kvalitu vody a co vše můžeme svým počínáním ovlivnit. Příště bychom mohli v rámci Světovky udělat víc akcí mimo půdu školy. Např. mluvit v přírodě, nejen o přírodě. Mohli bychom se setkat i s odborníky na zvolené téma a nechat studenty, ať se ptají na věci, které je zajímají. Záleží samozřejmě na zvoleném tématu, které si žáci příští rok vyberou. Věřím, že s ním pak přijdou i nové nápady.“
- „Na prezentaci pro rodiče bylo obzvláště potěšující sledovat jejich přirozenost a suverénní vystupování, včetně pohotové reakce na nečekané situace. Celá akce pro mě byla velkým zdrojem radosti a povzbuzení.“
- „Akce byla velmi zajímavá, zjistila jsem, co všechno udržitelné cíle OSN znamenají a čím se zabývají.“
- „Akce pro mě byla velmi přínosná a zajímavá. Dozvěděla jsem se spoustu nových a zajímavých informací, jako například co to vůbec znamená OSN, život ve vodě, jaké má problémy a cíle, „Akce se mi líbila, naučila jsem se hodně nových věcí a uvědomila si problémy o vodě, které se týkají lidí okolo celého světa. Moc se mi líbila akce, kterou jsme uspořádali a myslím si, že se nám to povedlo udělat zábavné a kreativní.“
Co Vám realizace projektu Světová škola přinesla?
- „Pro mě osobně to byl užitečně strávený čas, ve kterém jsem se i já dozvěděla mnoho přínosných informací a zamyslela se nad hospodařením s vodou v naší domácnosti. V tomto ohledu jsem si přinášela práci domů a pravidelně jsme o vodě mluvili i s rodinou. Dobíjelo mi baterky vědomí, že děláme těmito drobnými skutky přínosnou věc pro naši planetu.”
- „S radostí jsem sledoval, jak se žáci s vervou pustili do přípravy, realizace a prezentace svého projektu. Tato zkušenost jim jistě poskytla cenný vhled do celého procesu a rozvinula jejich schopnosti. Bylo povzbuzující vidět, s jakým nasazením a úsilím se úkolu zhostili.”
- „Světová škola mi přinesla zkušenosti do života. Jak to na světě chodí a co zlepšit. Snažit se zlepšit svět aby byl o něco lepší a dobře se nám tu žilo. Světová škola mě moc bavila a chtěl bych pokračovat příští rok. Snažit se poučit ostatní aby to tak taky dělali. Vytvořili jsme dobrou partu a dokázali to! S radostí budu pokračovat příští rok.“