ZŠ Npor. Loma Příbor

Koordinátor
Mgr. Vladislava Strnadová
Vedení školy
Mgr. Alena Urbanová
Certifikát
Škola získala titul Světová škola v roce 2019 do roku 2021. Certifikát Světová škola je prodloužen do roku 2026.

Náš vzdělávací program se jmenuje Svět pro děti. Samotné slovo SVĚT a žádné vysvětlování nepotřebuje. No a ve slově SVĚT má každé písmeno svůj konkrétní význam – S jako SPORT, VĚ jako VĚDĚNÍ a T jako TVOŘIVOST. Sportujeme, učíme se, jsme kreativní. Naše škola je velká, moderní, plná slunce, má dvě tělocvičny, pozemek, hříště.

Globální témata se pravidelně vyskytují v učebních plánech – např. v prvouce, v přírodopise, ve fyzice, v zeměpise, ve výchově k občanství, ve výchově ke zdraví… V průběhu školního roku pořádáme různé akce – např. Stonožkové hnutí, kdy se snažíme vydělat různými způsoby  peníze, které pomáhají doslova na celém světě. Zúčastňujeme se různých vzdělávacích akcí mimo školu –např. Legiovlak, Osobnost Nikolase Wintona, spolupracujeme s Občanským sdružením Hájenka v Kopřivnici, v celé škole třídíme….

Myslím, že hlavním důvodem, proč chceme být světoví, je to, že chceme, ať se o našich aktivitách dozví co nejvíce lidí – dětí, jejich rodičů, prarodičů, více kolegů, prostě celá příborská veřejnost. A ještě víc, a ještě víc. Chceme to říct VŠEM.

Základní škola Npor. Loma se ve školním roce 2023/2024 přihlásila do Ceny inspirace Světové školy a byla touto cenou také slavnostně oceněna. Podívejte se na školní video, se kterým se žáci do Ceny inspirace přihlásili a přečtěte si Příběh k Ceně inspirace školy v naší Galerii projektů.

Školní rok 2024/2025

Charitativní projekt Utopené svačinky

Cílem lokální akce s globálním přesahem bylo posílit solidaritu a zodpovědnost vůči komunitám zasaženým přírodní katastrofou. Prostřednictvím projektu Utopené svačinky jsme chtěli u žáků rozvíjet empatii, uvědomění si dopadů klimatických jevů na lidské životy a schopnost aktivně pomoci tam, kde je to potřeba.

Projekt reagoval na zářijové povodně v roce 2024, které mimo jiné zasáhly i ZŠ Žižkova v Krnově. Během něj připravovali žáci všech ročníků s pomocí rodičů různé svačiny, které se následně ve škole v průběhu jednoho týdne prodávaly. Výtěžek z prodeje jsme věnovali zatopené škole. Do akce se zapojily všechny třídy školy a významně také rodiče. Globální přesah spočíval v uvědomění si dopadů klimatických změn i v tom, že děti zažily, jak mohou i ony samy konkrétními činy pomáhat.

Akce byla určena primárně pro žáky a zaměstnance naší školy. Významně se do ní zapojili také rodiče, kteří se stali důležitou součástí celého projektu. Svačinky byly připravovány doma a následně prodávány ve škole, takže cílovou skupinou byli zejména žáci – jako výrobci i „zákazníci“. Díky tomu měli možnost zapojit se do smysluplné pomoci a současně pochopit princip solidarity v praxi.

Jak akci hodnotíte?

  • „Akci hodnotíme jako velmi úspěšnou – podařilo se zapojit celou školu, vytvořit smysluplný projekt s reálným dopadem a vybrat prostředky na pomoc škole zasažené přírodní katastrofou. Oceňujeme především silné nasazení žáků, pozitivní ohlasy rodičů a sounáležitost celé školní komunity. Projekt měl nejen charitativní, ale i výchovný rozměr – žáci pochopili, že i jejich úsilí může pomoci někomu jinému. Projekt by se dal v příštích letech ještě organizačně vylepšit.“
  • „Projekt mi přináší smysluplný přesah každodenní výuky. Vidím, že žáci dokážou být aktivní, zodpovědní a empatičtí. Je skvělé pozorovat jejich zápal, když ví, že to, co dělají, má reálný dopad.“
  • „Tato zkušenost mi připomněla, proč učím – že škola má být nejen o vědomostech, ale i o hodnotách. Věřím, že právě takové projekty utvářejí charakter dětí i školní kulturu. Realizace projektu mi přinesla možnost spolupracovat napříč třídami, zažít silné komunitní propojení a zároveň být svědkem toho, jak děti rostou skrze konkrétní činy.“
  • „Líbilo se mi, že jsme mohli skutečně někomu pomoci. Byla to reálná zkušenost, nejen nějaká teorie ze sešitu. Navíc celou akci provázela dobrá atmosféra.“
  • „Bavilo mě připravovat svačinky společně s rodiči. Měla jsem pocit, že děláme něco důležitého a že i my – jako žáci – můžeme být užiteční.“
  • „Díky projektu jsem si uvědomila, že i malá pomoc může mít velký význam. Chtěla bych se podobných akcí účastnit častěji.“

Co Vám realizace projektu Světová škola přináší?

  • „Díky Světové škole mohu se žáky otevírat témata, která přesahují běžnou výuku. Žáci se tak učí kriticky přemýšlet, hledat souvislosti a nebýt lhostejní k dění kolem sebe. Sama se díky projektům učím nové formy práce a posiluji vztah mezi školou a komunitou.“
  • „Přináší mi to pocit, že naše práce má skutečný dopad. Když vidím žáky, jak se zapojují, diskutují a přicházejí s nápady, cítím, že vychováváme budoucí aktivní občany. Projekt mi dává novou energii do učení.“
  • „Projekt mi ukázal, že můžeme ovlivnit svět kolem sebe – i když jsme ještě žáci. Učí nás to přemýšlet jinak než jen podle učebnice.“
  • „Baví mě, že můžeme dělat něco, co má smysl a není to jen známka. Je to jiný druh učení, ale taky důležitý.“
  • „Díky projektu jsem se poprvé cítila opravdu součástí nějakého týmu. Pomáhat a spolupracovat mě baví víc než jen sedět v lavici.“

Školní rok 2023/2024

Záchrana vážky rumělkové

ZŠ Npor. Loma Příbor se věnovala záchraně vážky rumělkové v lokalitě Borovecké rybníky. Evropsky významná vážka rumělková potřebuje klidnou vodní hladinu, avšak tu narušuje namnožení rostliny zvané okřehek, která hladinu pokrývá. Početnost této vážky klesla během posledních let ze statisíců jedinců na pouhé stovky. Proto se žáci podíleli na odstraňování nekrofytomasy (zbytky odumřelých vodních rostlin) z vypuštěného plůdkového rybníka, aby vážce rumělkové pomohli. Žáci se akce velmi aktivně účastnili, shrabali, odnesli a naložili cca 4 tuny biomasy. Na akci spolupracovala i Pdf Ostrava, město Příbor, technické služby a rybáři Příbor.

Školní rok 2022/2023

Veřejnost na Dni otevřených dveří měla možnost vyjádřit svůj postoj k několika otázkám, uvědomit si, co vše může – nemůže, chce – nechce člověk pro odpovědnou spotřebu udělat.

Co realizace projektu Světová škola přináší učitelům a žákům?

  • Žákovský parlament se pěkně činil, líbí se mi, jakému tématu se věnují.
  • Projekt Světová škola má smysl, učí děti zodpovědnému myšlení.
  • Je to správná věc, do školy patří.
  • Chci změnit myšlení mých rodičů.
  • Uvědomuji si, že nechci plýtvat. 

Školní rok 2021/22

Sportujeme PRO VODU

Letošní sportovní akce, kdy žáci svým aktivním zapojením do pohybových aktivit (běh, fotbálek, skok do výšky a do dálky apod.) vybírají finanční prostředky na zakoupení zdravých lahví na vodu pro své budoucí spolužáky, byla doprovázena i dalšími aktivitami. V průběhu vyučování se promítala globální témata napříč školou, napříč předměty, napříč aktivitami a proběhly různé tematické exkurze a výlety.

A jak akci hodnotí žáci?

  • „Mám to rád, je to pro dobrou věc. Škoda, že tu lahev nemám taky.“ 
  • „Příští rok chci opět soutěžit, a vyhrát.“

Školní rok 2020/21

Běh pro vodu

Již tradičně žáci letos opět zorganizovali sportovně-sbírkový den s názvem Běh pro vodu, kde si nejen připomněli důležitost vody a nezbytnost omezovat jednorázové odpady, ale díky svému aktivnímu zapojení také vybrali peníze na zdravé lahve na vodu, které předají budoucím prvňáčkům. Žáci 1. – 5. tříd dohromady uběhli cca 250 km.

A jak akci hodnotí žáci?

  • „Musíme být informovaní, chránit svět.“
  • „Je to důležité, takto dál svět nemůže fungovat.“
  • „Učíme se jinak a je to fajn.“ 

Školní rok 2019/20

Plýtvání a Běh pro vodu

Během školního roku 2019/2020 jsme se věnovali plýtvání a s tím souvisejícím tématům. Žáci přemýšleli o plýtvání – co vlastně tento pojem znamená, kde vidí plýtvání – ve škole, doma, ve svém okolí. Žáci uspořádali Bazar – když věci nefungují, mohou sloužit dál … aneb konec plýtvání, jehož výtěžek byl použit na zakoupení zdravých lahví. Dále žáci uspořádali dotazníkové šetření mezi svými spolužáky o plýtvání, kde ve škole k němu dochází a jak by se tomu dalo zabránit. Na základě vlastního sledování i pohovoru s kuchařkami ve školní jídelně, žáci zpracovali seznam jídel, která jsou oblíbená a jídel, která velmi často zbydou (např. ryby, dušené, cibulová polévka). Na základě těchto zjištění pak došli k návrhům změn ve školním stravování, které by chtěli prosadit.

Současně jsme uspořádali sportovní den Běh pro vodu, který byl v loňském roce velmi úspěšný.

Školní rok 2018/2019

Co pijeme a z čeho?

Naším dlouhodobým záměrem projektu je zamezit zbytečnému nakupování plastových lahví a zbytečnému a nezdravému nakupování sladkých nápojů. Chceme přispět k tomu, aby si lidé v našem městě uvědomili, že to, co je nejlevnější, vždy a všude dostupné – voda, není pro všechny lidi tak samozřejmé. A zároveň, že je to ta nejlepší možná varianta pitného režimu. Problém vnímáme jako globální v souvislosti s 12. cílem udržitelného rozvoje SDGs. – Odpovědná výroba a spotřeba, konkrétně bod 12. 5. – Do roku 2030 výrazně snížit produkci odpadů s pomocí prevence, redukce, recyklace a opětovného používání. Nepochybně s naším projektem souvisí i cíl číslo 6 – Pitná voda, kanalizace. Zajistit všem dostupnost vody a sanitačních zařízení a udržitelné hospodaření s nimi. Z dotazníků, které jsme rozdali všem dětem v naší škole, vyplynulo, že děti často mění lahve, ze kterých pijí, někteří žáci nepijí vůbec a opravdu zdravou lahev má jen několik žáků. Abychom mohli některé věci porovnat a ukázat, jak je naše chování neekonomické, provedli jsme několik výpočtů a čísla promluvila velmi jasně.

Jak akci hodnotí žáci?

  • Není mi jedno, jak to tady bude jednou vypadat, chci zdravou zem pro moje děti.
  • Globální témata jsou důležitá, jsem rád, že jsme se jim věnovali.
  • Nechci vyhazovat peníze za zbytečné plastové lahve, překvapilo mě, kolik dětí běželo.
  • Běh pro vodu byl zábavný, a přesto tak důležitý. Chci se světovce dál věnovat.
  • Akce byla super. Příště bych chtěla, aby mohli běžet i rodiče.