ZŠ a MŠ Určice

Koordinátor
Mgr. Kamila Hlaviznová
Vedení školy
Mgr. Marcela Melková
Webové stránky
Certifikát
Škola získala titul Světová škola v roce 2025.

Jsme venkovská škola, kde se všichni navzájem známe a podporujeme. Aktivně spolupracujeme s rodiči a žákům poskytujeme moderní vzdělávací prostředí. Soustavně vylepšujeme areál školy, do kterého postupně včleňujeme ekologické prvky, jako je např. zelená střecha na jídelně. Pro výuku často využíváme i venkovní prostory.
Náš Ekotým se zaměřuje na třídění odpadu a podporu recyklace, aktivně se zapojuje do různých ekologických soutěží a projektů. Je rovněž součástí projektu Recyklohraní, který podporuje ekologické vzdělávání.
Funguje zde také Školní parlament, který umožňuje žákům podílet se na rozhodování a zlepšování školního klimatu.

Globální témata tvoří nedílnou součást ŠVP a jsou začleněna do většiny předmětů. Žáci se učí o globálních problémech, jako jsou změna klimatu, lidská práva, migrace či udržitelnost. Vytvářejí prezentace, píší zprávy nebo diskutují o aktuálních tématech současného světa, např. chudoba, rovnost pohlaví nebo globální zdraví.

Získáním titulu Světová škola by se zcela určitě zvýšila prestiž naší školy, ale zároveň by se škola zavázala k vysoké kvalitě vzdělávání a globálnímu občanství. Vstupem do programu Světová škola také podpoříme zapojení nejen celé školní komunity, včetně žáků, učitelů, rodičů, ale i místních partnerů, do společných projektů a aktivit. Těšíme se na jasně strukturovanou metodiku pro globální vzdělávání, aby naše aktivity byly pro žáky nejen atraktivní, ale také efektivní.

Školní rok 2024/2025

Určické džínobraní        

Místní akce byla iniciována na základě rostoucího množství oděvů vyhazovaných do kontejnerů v obci, což odráží konzumní způsob života našich spoluobčanů. Tento problém má významný globální rozměr, jelikož nadprodukce levných oděvů přispívá k celosvětovému nárůstu odpadu, podporuje neudržitelné výrobní procesy, zhoršuje pracovní podmínky a ve vybraných případech i dětskou práci.

Uspořádáním Určického džínobraní se podařilo snížit množství vyhazovaného oblečení, zvýšit povědomí o odpovědné spotřebě a podpořit udržitelnější přístup k oděvům nejen na lokální, ale i širší komunitní úrovni.

Během akce si mohli účastníci projít tato stanoviště:

  • džínopis – Jedinečný koncept, kde se informace staly součástí riflového příběhu, stylově zavěšeného na plotě školní zahrady. Interaktivní a poutavá forma sdělení, která doslova vdechla život textilu.
  • džínokvíz – Na stanovišti IT stezky si mohli žáci vyzkoušet hru Actionbound, která je zábavnou formou provedla světem džínoviny – od její historie až po výrobu. Hra byla připravena na tabletech, které byly k dispozici, a účastníci plnili různé úkoly, sbírali body a zároveň se dozvídali zajímavé informace.
  • džínsové dílničky – V dílničkách jsme se zaměřili na tvorbu z džínoviny. Děti si vyrobily rámeček na fotografii z riflových pásků. Ozdobily si také odznak, který mohly nosit jako osobní dekoraci (brož). Velký úspěch měla tvorba taštiček na mobilní telefon, kde děti využily různé techniky, jako je šití a zdobení. Z knoflíků a rifloviny vznikaly krásné kytičky, kterými si děti ozdobily své batohy či vyrobené taštičky.
  • edukační stánek – Zde se děti seznámily s přírodními a umělými barvivy. Jako příklad přírodního barviva použily červené zelí (džínová barva), kterým obarvovaly vajíčka. Tento experiment jim ukázal, jak přírodní barviva mohou reagovat s různými materiály. Kromě toho si vyzkoušely i klasická chemická barviva, což jim umožnilo porovnat účinky přírodních a syntetických barviv. Dále děti objevovaly rozdíly mezi zdobením vajec voskovkami a čistým včelím voskem. Mohly se kreativně vyjádřit a vytvořit unikátní dekorace.
  • džínsový vzkazovník – Prostřednictvím džínsového vzkazovníku, mohli návštěvníci poskytnout svou zpětnou vazbu. Stal se místem, kde se myšlenky proměnily v originální stopy a dodaly celé akci její nezaměnitelný charakter.
  • džínsový fotokoutek – Návštěvníci akce měli možnost se vyfotit ve stylovém koutku s džínovým pozadím a s pandou – maskotem Ekotýmu naší školy.

Co Vám realizace projektu Světová škola přinesla?

  • „Spolupráci žáků i kolegů na globálním tématu a jeho implementaci do naší školy i běžných životů.“
  • „Propojení rodiče – škola, globální témata v praxi, osvětu.“
  • „Přinesla mi novou zkušenost a úhel pohledu na to, jak použít použité i staré věci k vyrobení si předmětu praktického, pěkného a pro radost.“
  • „Zapojení do projektu Světová škola pro mě bylo velmi obohacující. Uvědomila jsem si také, jak důležité je aktivně zapojit mladé lidi.“
  • „Projekt mi přinesl, že by se nemělo plýtvat oblečením.“
  • „Přinesla mi, jak se vyrábí rifle, jak sem se dostávají. Lidé, kteří vyrábí rifle a jejich historie.“
  • „Díky této akci si teď mnohem více vážím oblečení, které mám a využiju ho i potom, co ho nebudu nosit.“
  • „Je špatně, že všichni plýtváme oblečením a budu se více zamýšlet, jestli si věc koupím.“