Základní škola a Mateřská škola, Žatčany, příspěvková organizace
Škola leží v srdci malé jihomoravské obce Žatčany. Jedná se o školu malotřídního typu, takže se v rámci výuky i o přestávkách setkávají děti rozdílného věku. Jezdí společně na výlety a podnikají různé akce. Všichni se vzájemně znají a pomáhají si. Jsou jedna velká rodina. Ve škole panuje přátelská atmosféra.
Globální témata běžně zahrnují do výuky, zejména v prvouce, později ve vlastivědě a přírodovědě, ale i v dalších předmětech (např. na Den Země vytváří tematické pracovní listy v matematice, čtou tematické texty apod.), vytváří projekty a děti samy vytváří úkoly pro další třídy, pravidelně navštěvují Lipku – školské zařízení pro enviromentální vzdělávání Brno, p. o.. V roce 2023 se zúčastnili školy v přírodě, kterou organizovala Lipka (s globálními tématy se zde hojně pracovalo, zejména s tématy souvisejícími s přírodou).
Proč se škola uchází o titul Světová škola?
„Rádi bychom získali především inspiraci a nové zkušenosti, jak se dá s globálními tématy pracovat. Chtěli bychom svému okolí dát prostřednictvím tohoto titulu vědět, že jako škola nechceme být uzavřeným „vesmírem“, ale že chceme dětem otevírat cestu do světa a ukazovat i život v jiných částech světa, aby se učily, že nikdo nežijeme jen sám pro sebe a že drobný problém je problémem i ostatních, zároveň, že to, co prospívá nám, může mít přínos i pro mnohem více lidí.“

Foto: Žáci 4. třídy mapují výskyt stromů v okolí školy.
Školní rok 2024/2025
Den vody
Cílem bylo, aby si školáci prohloubili znalosti o vodě a o tom, jak s vodou správně hospodařit, že mít čistou vodu není samozřejmost, aby si vody více vážili a zároveň dokázali své nabyté znalosti předat mladším kamarádům. Letos se nám podařilo vymyslet další zábavné způsoby, jak se s vodou seznámit, děti velmi bavilo své třídní projekty prezentovat a zapojovat do aktivit školkové děti, u mnoha školáků akce též posílila sebevědomí, že mohou mladším dětem něco přínosného sdělit a že to dokáží podat zajímavým způsobem. U školkových dětí bylo vidět, že je těší zájem starších kamarádů.

Dalším cílem bylo zakoupit a zprovoznit IBC kontejner na vodu, tento úkol se ukázal jako náročnější pro realizaci, protože bylo potřeba zpevnit povrch pod kontejnerem, a ještě vyměnit okapy na střeše hospodářského zařízení, odkud vodu sbíráme, ve spolupráci s obcí se to nakonec podařilo.
Jak jste si akci užili a co vám Světová škola dává?
- „Podle reakcí dětí si děti akci hodně užily a velmi je bavily aktivity a příprava akce, také si mohly vyzkoušet role lektorů a u některých se objevil skrytý talent. Vzhledem k tomu, jak byla akce podařená, by bylo do budoucna dobré pozvat i žáky jiných škol nebo školek, bude však třeba lepší time-management, aby mohlo aktivity stihnout více skupin, zřejmě by bylo třeba akci protáhnout i do odpoledních hodin. Tentokrát se u nás vystřídaly tři třídy a vše se stihlo během dopoledne tak, aby mohly školkové děti odejít na oběd, bylo náročné, aby se všechny děti stihly na všech aktivitách prostřídat.“
- „Na veřejné vystupování jsem zvyklý, protože hraju na hudební nástroje, ale něco jiného je něco říkat menším dětem, které už mě znají, aby neztratily pozornost. Ale protože je to bavilo, tak ani nevyrušovaly a poslouchaly. Já jsem si to taky užil. Na akci bych asi neměnil nic.“
- „U nás ve třídě jsme experimentovali s barvami a zapíjením barev. Ukazovali jsme dětem, jak může být voda kouzelná, co všechno se s ní dá dělat, každý si to chtěl vyzkoušet a vždycky to vyšlo jinak, byla to taková umělecká díla, myslím, že to všechny bavilo, a ještě se něco dozvěděly. Příště bych asi byl rád, kdybychom měli barvy, které nezůstávají na rukách.“
- „Přišli k nám kamarádi ze školky, ukázali jsme jim, co už umíme o vodě, hledali vodní zvířátka a zkoušeli nosit kapičky vody na lžíci. Ony to vlastně nebyly kapičky, měli jsme gelové kuličky napuštěné vodou, které hodně skákaly a byla to legrace. Nevím, jestli by se dalo něco udělat jinak, nám hodně pomohla paní učitelka, protože jsme ještě malí, ale třeba příště toho budeme dělat víc sami.“
- „Zapojili jsme všechny žáky, jak už to bývá, někteří byli více aktivní, jiní méně, občas vznikaly prostoje, když se skupiny střídaly nebo zdržely v jiné třídě. Když děti čekaly, měly možnost se něco dalšího o vodě dozvědět na pracovních listech a vyplnit tak volný čas. Myslím, že akce Světové školy jsou pro děti dobrým základem do života, aby nebraly jako samozřejmost to, co jim příroda dává. Dovedu si představit, že bychom pokračovali v podobném duchu i příští rok.“
Školní rok 2023/2024
Voda a život ve vodě
Děti se věnovaly vodstvu ve svém okolí. Žatčany měly již historicky několik rybníků, ryby se zde dostaly i do znaku obce. Za výtěžek z vánočního jarmarku bylo dětem zakoupeno akvaponické akvárium, kde mohou pozorovat život ve vodě, krmit ryby, zkoumat růst bylinek nad akváriem, naučit se čistit akvárium.
Společně s tématem jsme vložili do výuky lekce o znečištění oceánů, třídění odpadů, filtraci vody. Žáci svou prací, nadšením a osvětou o čistotě oceánů přispěli k záchraně mořských želv. Na příkladu daného tématu si žáci uvědomili, že oni samotní mají velkou moc ovlivnit život v jiných zemích na naší planetě a také svými postoji a vlastním chováním mohou přispět k vhodnějšímu a ohleduplnějšímu přístupu druhých lidí v jejich obci i v širším okolí.

Jednotlivá stanoviště na Dni otevřených dveří
- Filtrace vody – příběh Vanesy a Watsona z Konga, jejich každodenní cesta pro vodu z řeky. Jak vodu přefiltrovat, aby byla čistší.
- Znečištění oceánů a záchrana živočichů v něm – čištění oceánu, který byl vytvořený v jedné třídě, následné třídění odpadků, záchrana velryby, která měla tlamu a břicho naplněné odpadky.
- Spotřeba vody a šetření s ní – měření spotřeby vody při konkrétních úkonech v domácnosti. Kolik vody se spotřebuje k jednotlivým úkonům denní hygieny a ke spotřebě v domácnosti při vaření, koupání, sprchování. Vytváření nabídky, kdy a jakým způsobem ušetřit vody.
- Život ve vodě – vědomostní – rozdělení ryb na sladkovodní a mořské – pojmenování, přiřazování, hra.
Jak akci hodnotíte?
- „Líbilo se mi, že žáci zjistili, že ne všem zvířatům ve světě se daří dobře a některá zvířata umírají na následky lidského chování.“
- „Myslím si, že díky akci děti zjistily, že není samozřejmostí mít v kohoutku čistou vodu, vyzkoušely si, jak se dá voda čistit a díky tomu se i v budoucnu budou, doufejme, zamýšlet nad tím, jak s vodou šetřit.“
- „Jsem ráda, že jsme se do akce zapojili, v mé třídě jsou žáci, kteří mají k přírodě velmi blízko. Díky akci se dozvěděli, jak přírodu lépe chránit a díky získaným znalostem mohli poučit i své kamarády a příbuzné.“
- „Se svou třídou jsme si připravili stanoviště ohledně spotřeby vody při běžných lidských činnostech, děti bavilo vyhledávání informací a mnohdy byly překvapené, kolik vody se dá spotřebovat během jednoho dne na osobu, jistě jim to pomůže i do budoucna, aby se víc zamýšlely nad tím, jaký vliv na přírodu mají.“
- „Jsem ráda, že jsme se zapojili, na dětech bylo vidět nadšení, zejména na těch nejmladších, když se dozvídaly některá fakta o životě zvířat, byly leckdy šokované a smutné a usilovně přemýšlely, jak by se to dalo změnit. Myslím, že tudy vede cesta ke zlepšení – aby se o problémech světa mluvilo i před těmi nejmladšími.“
- „Líbilo se mi, jak jsme zachránili velrybu. Vytáhli jsme jí z tlamy plasty a sklo a ona pak mohla dál žít.“
- „Líbilo se mi, že jsme pomohli želvám. Byl jsem zděšený, když jsem zjistil, že někde jinde na světě lidé jí želví vejce.“
- „Jsem ráda, že jsme pomohli zvířátkům. Mám želvy ráda, také mám jednu doma.“