FZŠ Olomouc, Hálkova 4

Koordinátor
Mgr. Kristína Ličmanová
Vedení školy
Mgr. Anna Zlámalová
Webové stránky
Certifikát
Škola usiluje ve školním roce 2024/2025 o titul Světová škola.

Výjimečnost naší školy spočívá ve skutečně přátelském kolektivu a hodnotných vztazích mezi žáky a učiteli. Pedagogové cítí podporu od vedení školy, a to jak po stránce psychické, tak i z hlediska velmi rozmanitého vybavení. I díky tomuto přístupu jsou učitelé i žáci motivováni vytvářet mimoškolní aktivity, jako jsou kroužky a zapojují se do různých projektů a soutěží.

Globální témata zařazujeme v podobě projektových dnů, tradičně pořádáme akci ke Dni Země. V rámci naší školy  působí sekce podpory environmentální výchovy. Nicméně globálním tématům se věnujeme v různých předmětech napříč ročníky.

O titul Světová škola se ucházíme, protože nás baví učit se netradičně a chceme povzbudit aktivnější žáky a ostatním rozšiřovat obzory poznání. V neposlední řadě, chceme podpořit projekt, který má výsledky a s jehož filozofií souzníme.

Školní rok 2024/2025

Odpovědné odpoledne


Cíle Světového odpoledne bylo seznámení návštěvníků s problematikou odpovědné spotřeby. a informování ohledně možností snížení plýtvání v oblasti módy a potravin.

Žákovský tým vytvořil naučnou stezku, která měla pět stanovišť s aktivitami zaměřenými na odpovědnou spotřebu. Tuto stezku při akci návštěvníci procházeli.  Žáci, kteří měli na starosti swap, informovali návštěvníky o udržitelné módě.  Návštěvníci si mohli také zakoupit kuchařku, kterou žáci vytvořili z receptů, které se zaměřují na neplýtvání potravinami.

Naučná stezka:

  1. Nakupujme zodpovědně (udržitelná móda a kosmetika)
  2. Jíme zodpovědně (co se zbytky, fairtrade potraviny, uhlíková stopa různých potravin, recepty)
  3. Cestujeme zodpovědně (doprava a její důsledky, co vychází ekonomicky a ekologicky nejlépe)
  4. Žijeme zodpovědně (hospodaření s vodou a odpady, tipy, jak vylepšit prostředí okolo nás)
  5. Jsme ve spojení se světem (udržitelní elektronika, fake news o klimatu apod).

Po celou dobu akce probíhal swap. Lidé si mohli oblečení ale nejen vyměnit, ale také jej v případě zájmu za symbolickou cenu zakoupit. Také jsme prodávali občerstvení, které doma připravili žáci s rodiči nebo učitelé. Občerstvení bylo zaměřené převážně na využití receptů z naší odpovědné kuchařky, ale objevily se tam i jiné pochutiny.

Výtěžek ze stanovišť jsme věnovali jako jednorázový dar fondu UNICEF na sbírku, která směřuje tyto finance na boj proti obchodování s dětmi. Celková částka ze stanovišť činila 14 813,- Kč.

Jak akci hodnotíte?

„Akci hodnotím jako velmi povedenou. Velmi mě potěšila vysoká návštěvnost. Nakonec se nám vše podařilo podle plánu. Jsem hrdá na žáky, jak zvládali svoji práci na jednotlivých stanovištích. Myslím, že jsme vytvořili velmi příjemnou a pohodovou atmosféru a při tom jsme dokázali informovat o našem tématu.“

„Akce byla skvělá, povedlo se, že přišlo hodně lidí a vše fungovalo tak jak mělo, příště bych očíslovala stanoviště.“

„Já si myslím, že akce byla skvělá moc se nám povedla. Všechno jsme krásně zorganizovali a vyšlo to skvěle. Možná bych příště více propagovala tu akci třeba na sociální sítě a aby se o tom dozvědělo mnoho lidí a bylo jich více. Podařilo se vše, za mě swap byl úžasný, občerstvení skvěle nachystané káva dobře zařízená a taky relax koutek.“

„Akce byla za mě moc vydařená. I když byla vevnitř a ne venku. Všechno se nějak zvládalo a stíhalo, všichni za mě přiložili ruku k dílu a vzájemně si pomohli a spolupracovali. Jestli bych měla vypíchnout nejlepší věci na práci na tomto projektu tak je to určitě kolektiv lidí, skvělí učitelé a společná spolupráce všech lidí. Kdybych měla za sebe říct, co bych udělala jinak určitě bych řekla, že nic kromě toho, že bych to udělala venku. Ale jelikož počasí se tvářilo strašně, tak to nebylo možné což naprosto chápu.“

Co Vám realizace projektu Světová škola přinesla?

  • „Hlubší vhled do problematiky odpovědné spotřeby, vytvoření skvělého týmů žáků a učitelů, posun v organizačních dovednostech.“
  • „Nové informace a odhodlání změnit něco v mém životě k lepšímu.“
  • „Větší zodpovědnost a lépe se mi teď organizuje.“
  • „Snažím se žít odpovědněji a snažím se neplýtvat zdroji. Učím to i kamarády kolem mě.“