ZŠ Šumperk: Poznávali jsme jinakost kolem nás skrze chutě, vůně i osobní setkání (Příběh k Ceně inspirace 2024 – ZŠ Šumperk, Šumavská 21)
Žáci a učitelé šumperské školy se v celoročním projektu věnovali tématu předsudků. Velmi je překvapilo, kolik cizinců dnes žije a podniká v jejich městě i to, jak blízko mají ke svým vrstevníkům žijícím s různými hendikepy.
Ten červnový den nebyl v Základní škole Šumperk vůbec podobný těm předchozím. Od prvních dopoledních hodin se po škole procházela část žáků školy, kteří měli na obličeji bílé papírové masky. Na každé z nich byla vlajka nějakého státu, mnohdy toho, jehož národnost žáci opravdu mají. Žáci šumperské školy zapojení do aktivit programu Světová škola v ten den natáčeli video, které bylo součástí jejich celoroční práce s tématem předsudků. Výsledné dílo poté žáci poslali do Ceny inspirace Světové školy. Škola tuto cenu za uplynulý školní rok následně získala jako jedna z osmi škol v republice. Starosta města škole později dokonce nabídl, že by video mohlo před filmy promítat místní městské kino.
O několik týdnů později se ke stejnému tématu ve škole konal projektový den, jehož součástí byla řada programů, akcí a dalších aktivit. Žáci ze všech tříd při něm na různých místech školy například poznávali předměty spojené s různými kulturami, vyzkoušeli si pohybovat se na invalidním vozíku, zkoušeli si různé druhy brýlí pro lidi se zrakovými hendikepy. Na škole se v ten den konal i charitativní jarmark s výrobky žáků. Část získaných prostředků škola darovala Sdružení rodičů a přátel školy KRAPŠ a část rodině jedné dívky s hendikepem ze Základní a střední školy Pomněnka o.p.s, se kterou se žáci seznámili při předchozí návštěvě této školy a společném programu s jejími žáky.

Poznání prochází žaludkem
“Snažili jsme se zaměřit na předsudky, které mají žáci i široká veřejnost k různým národnostem. Chtěli jsme tyto kultury lidem přiblížit a pojali jsme to přes něco, co je všem blízké, a tím bylo jídlo,” popisuje práci s vybraným tématem učitel Tomáš Novák, který se ve škole podílí na koordinování aktivit programu Světová škola.
Žáci tak nejdříve pátrali po tom, jací cizinci v jejich městě provozují restaurace, ve kterých připravují jídla ze svých původních zemí, poté je oslovili a požádali o návštěvu a krátký rozhovor přímo v dané restauraci. Navštívili nepálskou, vietnamskou, indickou restauraci, kavárnu ovlivněnou francouzskou kulturou, ale i muzea a další místa spojená s různými kulturami. “Snažili jsme se setkávat a hovořit s cizinci, kteří v Šumperku žijí a podnikají. Všichni byli velmi vstřícní a s většinou oslovených jsme se velmi rychle domluvili na návštěvě a rozhovoru,” popisuje Petra Štětinová Buxbaumová, která v ZŠ Šumperk koordinuje aktivity Světové školy.

Skryté bohatství Šumperka
Jedna z žaček šumperské školy má indické rodiče, kteří ve městě provozují indickou restauraci. Žáci a učitelé se tedy s ní a jejími rodiči setkali v jejich restauraci, ochutnali kuře tandoori a pořídili na místě s rodiči rozhovor. “Říká se, že u jídla vznikají nejlepší věci. To se nám do značné míry potvrdilo. Skrze chutě, vůně i rozhovory s lidmi jsme se toho o daných kulturách dozvěděli opravdu mnoho nového,” potvrzuje Petra Štětinová Buxbaumová. Se zástupci různých národností mluvili žáci i o tom, jestli se v České republice setkávají s předsudky. Někteří to potvrzovali, někteří ale překvapivě mluvili o tom, že se s nimi častěji setkávali ve své původní zemi. “Sami jsme během toho roku byli překvapení, kolik cizinců v Šumperku žije a jak bohatá nabídka různých druhů gastronomie tady vlastně je. To nám předtím vůbec nepřišlo,” potvrzuje další zajímavé zjištění Petra Štětinová Buxbaumová.

Stejní jako my
Původní téma škola během roku rozšířila i o téma předsudků vůči lidem s hendikepy. K němu žáci s učiteli navštívili výstavu Lidé odvedle ve Vlastivědném muzeu Olomouc. Děti si tam mohly vyzkoušet, jak se pohybují městěm lidé na invalidním vozíku, lidé se zrakovým nebo sluchovým postižením. Poté strávily celý den s dětmi ze šumperské Základní a střední školy Pomněnka, kam dochází děti s různými hendikepy. “Připravili jsme pro ně program, tvořili s nimi, hráli různé hry a vydali se s nimi i do veřejného prostoru, do jedné z restaurací. Plánujeme jít s nimi i do kina nebo do divadla,” popisuje další z aktivit školního roku paní učitelka.
“Ve výběru tohoto tématu nás hodně ovlivnila válka na Ukrajině. Dělali jsme k ní řadu aktivit a hledali jsme, s jakými dalšími tématy ji propojit. Poté nás napadly předsudky jako jev, který je v České republice v řadě oblastí dost častý a silný, včetně obav a strachu z lidí, kteří přichází z jiných zemí podobně jako váleční uprchlíci z Ukrajiny,“ popisuje Petra Štětinová Buxbaumová. Ve škole je zároveň dost dětí z různých zemí, nejen z Ukrajiny, ale i z Vietnamu, Velké Británie, Ázerbajdžánu.
“Žáci, kteří se přímo zapojují do aktivit Světové školy, moc předsudků neměli, určitě ale sledujeme u ostatních žáků školy, že se u nich zmírnilo určitě znecitlivění a neznámost některých národností a kultur,” potvrzuje Tomáš Novák. “Ve mně zanechal nejsilnější stopu den strávený s dětmi s hendikepem. Myslím, že to je věc, kterou by si měl zažít každý. Brzy zjistíte, že ty děti poslouchají stejnou muziku, hrají stejné hry jako my,” popisuje svůj zážitek jeden ze studentů.
Žáci i učitelé věří, že jejich celoroční snažení mělo dopad i na další spolužáky a sousedy z jejich města. Tomáš Novák k tomu popisuje zkušenost s nepříjemnou poznámkou, která souvisela s příspěvkem o aktivitách školy na webové stránce města. “Krátce po zveřejnění se v diskuzi objevil jeden negativní komentář. Krátce poté se tam proti němu ohradilo tolik lidí, že ho autor poté sám smazal,” popisuje Tomáš Novák. “Sama si říkám, že kdyby podobné aktivity pozitivně ovlivnily i jednoho jediného člověka, tak to mělo smysl,” uzavírá společné vyprávění Petra Štětinová Buxbaumová.
Václav Zeman
