Odpovědný nákup potravin i příjemnější třídní schůzky. Žáci ZŠ Ptení šíří osvětu ve škole i v celé obci (Příběh k Ceně inspirace 2025 – ZŠ a MŠ Ptení)

Značka Fairtrade provází ptenskou základní školu už více než dva roky. O spravedlivé a udržitelné spotřebě žáci a žákyně informují své okolí na řadě akcí pro spolužáky, rodiče i veřejnost.

Jako každý půl rok se na základní škole Ptení na Olomoucku konají třídní schůzky. Místo napjaté atmosféry v pozdním odpoledni po škole běhají děti a oslovují přicházející maminky a tatínky s nabídkou kávy, čokolády a sladkého pečiva, které předem společně s některými rodiči napekly. Vše pochází z potravin označených Fairtrade – značkou, která dokazuje, že se jedná o produkty pocházející z udržitelných zdrojů, a že při jejich produkci byly zajištěny spravedlivé pracovní podmínky pro lidi, které kakao, kávu či další produkty pěstují.

“Ze začátku se vždycky trochu bojíme a stydíme se, ale po chvíli je to lepší a už nemáme při oslovování cizích lidí takový strach,” říká Lota, která dnes chodí do páté třídy a její spolužáci při této větě souhlasně přikyvují. “Ptáme se jich na to, jestli vědí, co je to fair trade a další otázky k tomuto tématu. Pokud to nevědí, tak jim to vysvětlujeme,” dodává Eliška.

Takzvaná Fairtrade kavárna, která se v ptenské základní škole otevírá pravidelně, má kromě osvěty o spravedlivé a udržitelné spotřebě i další benefit – rodičům dětí zpříjemňuje třídní schůzky. “Nepřicházejí tak na ně jen s tím, že se obávají, co jejich dítě zase provedlo. Už si zvykli, že si tu vždy dají něco dobrého. Sladké v takových situacích opravdu pomáhá a je znát, že atmosféra je v době třídních schůzek díky kavárně mnohem klidnější a přátelštější,” říká Jakub Ambros, učitel informatiky a angličtiny, který se mimo jiné stará právě o aktivity v rámci Světové školy.

U nás se nakupuje férově

A proč zrovna fair trade? “Myslím, že je to zajímavé téma. Je potřeba mluvit o odpovědné spotřebě, aby lidé, co pracují na plantážích a v dalších částech produkce, mohli žít důstojně,” vysvětluje deváťák Jakub. V minulosti se se svými spolužáky zúčastnil workshopu na toto téma, kde se setkal mimo jiné i se zástupci a zástupkyněmi organizace Fairtrade Česko a Slovensko nebo viděl dokument o spravedlivé produkci potravin. “Fair trade se u nás na škole věnujeme už druhým nebo třetím rokem,” dodává.

A odráží se to i v běžných životech dětí a jejich rodin mimo školu. Na otázku, zda se změnil přístup k nákupu potravin v jejich domácnostech, všichni dotázaní žáci a žákyně odpovídají, že ano. Jejich rodiče prý dnes nakupují produkty se značkou Fairtrade mnohem častěji. “U nás se kupují hlavně banány, čaj a káva,” uvádí Eliška. Učitel Jakub Ambros ji doplňuje s tím, že od některých rodičů se dozvídá, že jejich děti jim zakazují kupovat potraviny, které certifikaci nemají.

“Když lidem na třídních schůzkách nabízíme kávu, většinou už fair trade znají, protože si pamatují naše vyprávění z předchozích schůzek,” říká páťačka Ema.

Férová snídaně na návsi

Právě na udržitelnost a spravedlivé podmínky v potravinovém průmyslu se žáci a žákyně ze základní školy Ptení zaměřují i na dalších akcích. S osvědčenými fair trade produkty pořádají takzvanou Férovou snídani. Ta se koná před ptenskou mateřskou školkou, prakticky na návsi. Školáci a školačky při ní kolemjdoucím nabízí kávu, čaj či třeba muffiny vyrobené z fair trade kakaa. Co zbyde, přinesou spolužákům a spolužačkám do školy, kde pokračují Férovým piknikem.

V blízkém parku se v loňském roce konala výstava na stromech, která zde visela celý týden. Místním prostřednictvím plakátů představovala informace o fair trade a odpovědné produkci.

Že je o téma v obci zájem, ukazuje i podpora, kterou ptenská škola získala od místní radnice. “S panem místostarostou máme dobré vztahy, obec nám poskytla finance, abychom mohli nakoupit potraviny, které na akcích naši žáci a žákyně nabízejí,” říká Jakub Ambros s tím, že i díky tomu může být vše zdarma. “Když ale lidé trvají na tom, že za svou kávu chtějí zaplatit, peníze využijeme na další nákupy fair trade zboží,” dodává.

Jídlo a pití se tak pro žáky a žákyně v Ptení stalo cestou, jak šířit dobro. Samostatně si nyní vymýšlí další a další projekty, které mohou realizovat. “Loni jsme každých čtrnáct dní vždy o velké přestávce přichystali čajový koutek. Naši spolužáci si mohli koupit čaj nebo kakao za pět korun,” vysvětluje Ema. Jednalo se aktivitu v rámci takzvaného participativního rozpočtu, kdy mohou žáci a žákyně spolurozhodovat o využití určité částky peněz.

Mladí, co se nebojí výzev

Děti zapojené do Světové školy si pochvalují zážitky, které jim program přináší. Baví je se zapojovat, komunikovat s lidmi a pořádat různé akce. “Hodně jsme se naučili organizovat, umíme připravit a obsluhovat stánek s kávou a čajem a nebojíme se oslovit cizí lidí,” říká Lota. Nejvíce je baví točit videa, která při každé aktivitě vznikají. “Připravuju náměty, píšu scénáře, společně s ostatními točíme a teď se navíc učím i stříhat,” říká Jakub.

Posun v dovednostech dětí vidí i vyučující. “Například v informatice je vidět, že jsou děti ze Světové školy hodně napřed. Umí pracovat s maily, videem, grafikou, ale třeba i s umělou inteligencí,” vysvětluje Jakub Ambros.

Vedle posunů v praktických dovednostech vidí největší přínos Světové školy v tom, že vede žáky a žákyně k tomu, aby se zapojovali nejen ve škole. “Máme tu opravdu akční skupinku, která je aktivní v rámci celé obce, nebojí se oslovovat další lidi, kteří s námi pak spolupracují. I díky tomu nás dnes oslovují z obce, zvou nás na setkání různých spolků, spolupracujeme s Charitou v Konici…” vyjmenovává Jakub Ambros. “Jsou připraveni dělat spoustu věcí a vrhají se do toho po hlavě. Je to takový ptenský gang,” směje se.

Barbora Báštěcká