MŠ Kamarád: Nadšení předškoláků bývá velmi čiré – i pro globální témata (Příběh k Ceně inspirace 2024 – MŠ Kamarád)

Královéhradecká mateřská škola byla před deseti lety první mateřskou školou v programu Světová škola. Jejich motto zní “I malé dítě může udělat velký krok pro udržitelnost planety”. A naplňovali ho bohatě i v minulém školním roce.

Třináctý červen byl pro všechny malé i velké v královéhradecké Mateřské škole Kamarád velmi významný den. Vyvrcholilo během něj celoroční úsilí, kdy se celá školka zabývala výrobou biouhlu. Na zahradě školky se tak sešli děti, učitelky i část rodičů a společně sledovali samotnou výrobu biouhlu. Té se ujala paní Adéla Hrubá, která se výrobou biouhlu zabývá již řadu let. Přivezla s sebou i speciální nádobu, ve které se biouhel vypaluje. Všichni se zájmem sledovali její počínání a těšili se na to, co vznikne. Po několika hodinách bylo hotovo. Spokojené děti i dospělí si s sebou domů odnášeli černé kousky uhlu, který může mít celou řadu využití.

Zahrada jako zdroj inspirace

“Toto téma jsme si pro celoroční aktivitu ve Světové škole vybrali na začátku minulého školního roku. Často se vztahujeme k tématu zahrady, pěstování, péče o přírodu, apod. Trávíme v ní s dětmi hodně času. V přírodě čerpáme spoustu inspirací a možností, co pak s dětmi využít, snažíme se hledat cesty k ohleduplnému jednání,” popisuje Marie Pražáková, ředitelka školky, která má v MŠ Kamarád koordinaci aktivit Světové školy na starost. 

Během minulého školního roku tak děti i učitelé postupně sbírali dřeviny ze školní zahrady. Střádali i ty z okolí školy, jejíž okolní prostranství přitom pořádně uklidili. Mateřská škola se spojila i s Technickými službami města Hradec Králové a získala materiál i od nich.  “Na závěrečné akci, na kterou jsme pozvali i rodiče a veřejnost jsme všem přítomným kromě výroby biouhle představili i jeho prospěšnost a možné využití. Některé děti s ním malovaly. Užitečné je dát ho doma do květináče, půda obohacená o biouhel obsahuje řadu důležitých živin, rostlinám pak stačí i menší zálivka,” vysvětluje Marie Pražáková. “Byli jsme trošku zklamaní z nižší účasti, ale ti, co přišli, odcházeli velmi spokojení. Mnozí byli velmi překvapení, jak užitečná věc v přírodě tak jednoduše funguje. Snad se nás tento rok sejde víc,” dodává pedagožka z MŠ Kamarád.
 
Pro předškoláky byla podle ní na přípravě biouhle atraktivní celá řada věcí – od sbírání dřevin, přes rozdělávání ohně a výrobu uhlu až po malování. Namotivovat předškolní děti do podobných aktivit, včetně globálních témat jde podle Marie Pražákové velmi dobře. “Nadchnou se takřka pro cokoliv, když jim to lákavě a nenásilně nabídnete. Jejich nadšení je většinou opravdu velmi čiré,” popisuje svou zkušenost s předškoláky.

Chceme taky vstoupit

Pedagožky Mateřské školy Kamarád se proto již před více než deseti lety – ve chvíli, kdy se dozvěděly o programu Světová škola – nijak neobávaly toho, že by program a jeho témata nebyl vhodný i pro předškolní děti. Vybraná globální témata samozřejmě přizpůsobují znalostem a možnostem předškolních dětí. “Objevila jsem tehdy zmínku o Světové škole v Učitelských novinách. Spojila jsem se s organizátory a tak dlouho je přemlouvala, že chceme do programu vstoupit, a že řadu z uvedených požadavků plníme celkem běžně, až souhlasili. Byli jsme první mateřská škola, která do programu vstoupila,” vzpomíná s úsměvem Marie Pražáková.

“Osobně si myslím, že je důležité, začít s podobnými tématy v co nejútlejším věku dětí. Když začnete někomu říkat, jak se má chovat k přírodě a okolí, až na střední škole, je to mnohdy už docela násilné. Když k tomu vedete děti od tří let, stane se to přirozenou součástí jejich života a postojů.”

Témata, kterým se pedagožky v MŠ Kamarád s dětmi věnují, mají pokud možno vždy naplňovat princip “Mysli globálně, jednej lokálně”. “Věříme tomu, že i malé dítě může udělat významný krok směrem k udržitelnosti planety,” doplňuje Marie Pražáková. V prvních letech svého zapojení do Světové školy se v MŠ Kamarád museli více věnovat základním principům Světové školy a tomu, aby je naplňovali. Dnes už jsou v tomto ohledu mnohem zkušenější a mohou si tak u řady témat dovolit jít i do větších detailů.

Rok s motýli

MŠ Kamarád již dnes není jedinou mateřskou školou v programu Světová škola. Snaží se tedy být v kontaktu i s ostatními mateřskými školami ve “Světovce”. Na společných setkáních zástupců Světových škol sdílí své zkušenosti a nejbližší plány a aktivity. Zjistili tak například, že oproti leckterým jiným školám, je u nich tým pedagogů, který se programu věnuje, o dost početnější. V nejužším týmu na programu pracují dvě učitelky, jednou z nich je právě Marie Pražáková, druhou Michaela Slezáková, povědomí o programu a možnost zapojit se do dílčích aktivit, ale mají všechny učitelky MŠ Kamarád.

V letošním roce se v MŠ Kamarád budou podrobněji věnovat tématu, které má název “Křehká krása motýlí”. Plánují ho využít ke globálnímu pohledu na hmyz, ale i k propojení s charitativními aktivitami souvisejícími s nemocí motýlích křídel. “Budeme určitě s dětmi mluvit i o celkovém úbytku motýlích druhů na Zemi, máme už na zahradě školky motýlí záhon. Veřejnou akci pravděpodobně spojíme s charitativním pochodem, na kterém budou stanoviště s dílnami i informacemi o motýlech. Mohli bychom vše uspořádat v místní botanické zahradě, která by pro to byla nádherným prostorem,“ plánuje s úsměvem Marie Pražáková.

Václav Zeman