ZŠ SVAT s.r.o.
Naše základní škola SVAT je jedinečná svým přístupem ke vzdělávání, kde angličtina hraje roli nejen jako předmět, ale jako hlavní komunikační prostředek. Kromě tradičních předmětů se snažíme začleňovat moderní technologie do každodenní výuky, abychom podpořili logické a kritické myšlení u žáků. Navíc je naším velkým cílem vytvořit otevřené a podporující prostředí, a to právě skrze nenásilnou komunikaci a spolupráci mezi učiteli, rodiči a žáky.
Globální témata jsou součástí výuky, ale i života školy nebo vzdělávání učitelů. V minulosti jsme se zúčastnili několika akcí, které přibližují žákům svět kolem nás. Máme za sebou Ukliďme Česko, 72 hodin pomáhám, Jsem laskavec, díky kterým jsme dělali dobré skutky pro naše nejbližší okolí. Dále jsme se skrze čokoládu seznámili s tématem fairtrade a chudobou ve světě nebo jsme se skamarádili s kuchaři ve školní jídelně a zamýšleli se nad tím, jak méně plýtvat jídlem. V neposlední řadě splňuje i naše školní budova požadavky udržitelné a zelené stavby, což nám dává další témata k rozebrání s žáky.
O titul světové školy se ucházíme, protože se snažíme žáky i učitele propojit se světem ve všech jeho podobách. Jedná se o jednu z našich školních vizí, a právě písmeno S v názvu SVAT skrývá slovo svět. Není nám jedno, co se kolem nás děje a chceme na to žáky připravit a naučit je, že s tím společně můžeme něco dělat.

Školní rok 2024/2025
SVAT SWAP
Na schůzkách se s žáky jsme se v rámci plnění odpadového projektu dostali k otázkám zpracovávání odpadu na naší škole. Žáci vyplnili dotazník, z něhož vyplynulo, že dokážeme třídit různé druhy odpadu, ale bioodpad a textilní odpad se na škole nezpracovává. Na základě toho jsme si jako téma projektu vybrali textilní odpad a dopady oděvního průmyslu.

Stanovili jsme si tři hlavní cíle:
- Začít zpracovávat textilní odpad – uspořádali jsme sbírku textilu v rámci školní komunity a pořídili dva šicí stroje. Na nich se žáci učili vyrábět nové věci z nepotřebného textilu.
- Ukázat komunitě, jak nakupovat oblečení udržitelněji – zorganizovali jsme swap oblečení, kde mohli návštěvníci vyměnit nevyužité oblečení za jiné kousky.
- Zvýšit povědomí o nadprodukci textilu – připravili jsme naučnou stezku, která návštěvníkům přiblížila dopady textilního průmyslu na planetu.
Uspořádali jsme SVAT SWAP, který nabídl:
Dobročinný prodej výrobků z textilního odpadu – do výroby se zapojila celá škola v rámci pracovních činností a výtvarné výchovy. Žáci 6. ročníku s pomocí švadleny paní Marcelky vytvořili tašky, čelenky, pytlíčky a další výrobky. Mladší žáci vyráběli upcyklované brože a tašky ze starých triček. Prodej zajišťovalo 5 světových školaček. Výtěžek, který činil 17 750 Kč, byl věnován na adopci na dálku.
Swap oblečení – v rámci swapu byla možnost vyměnit oblečení, knihy a hračky. Kromě toho mohli dobrovolně přispět do sbírky. Vybrané prostředky byly připočteny k výtěžku z prodeje. Swap pomáhaly organizovat 2 světové školačky.
Naučnou stezku – naučná stezka měla 5 stanovišť s otázkami. V prostoru stezky se vyskytovalo mnoho naučných plakátů s informacemi, které mohly pomoci s vyplněním stezky, ale sloužily i pro rozšíření obzorů v tomto tématu. Dva žáci pomáhali návštěvníkům – jeden na začátku vysvětloval pravidla, druhý na konci kontroloval odpovědi a rozdával samolepky Světové školy.
Jak akci hodnotíte?
- „Akce byla velmi zdařilá. Podařilo se nám vytvořit akci s příjemnou atmosférou, kde lidé trávili čas prohlubováním vztahů a podporovali dobrou věc. Ohlasy byly pozitivní, což přináší sílu na další takové projekty. Příště bych akci zařadila do jiného období v roce, protože se sešlo mnoho jiných akcí ve stejné době a příprava byla velmi náročná, časově bych akci lehce prodloužila, aby se mohli dostavit i ti, kteří jsou omezeni např. prací.“
Co Vám realizace projektu Světová škola přinesla?
- „Získala jsem zkušenost s vedením starších žáků a koordinací většího projektu.“
- „Potvrdila jsem si, jak nesmírně důležitý je spolupracující a podporující tým, který směřuje stejným směrem. Nové zkušenosti jsem získala při balancování míry participace žáků, kteří ještě nejsou zcela připraveni na větší míru zodpovědnosti. Cenné je i uvědomění, že tříštění pozornosti a sil oslabuje výchovný dopad projektu na žáky.“
- „Uvědomuji si více problémů této planety.“
- „Většinu věcí většinou rozpracuju a už nedokončím. Práce na projektu mi pomohla dokončovat svou práci.“
- „Musíme víc šetřit oblečení, ikdyž je roztrhané, dá se s tím něco udělat.“
- „Naučila jsem se spolupracovat a domlouvat se s mojí třídou a ostatními lidmi i učiteli.“
- „Víc vnímám svět kolem sebe a pochopila jsem, co znamená recyklace.“