Základní škola a Mateřská škola Olomouc, Nedvědova 17, příspěvková organizace
Základní škola je místem, kde se spojuje vzdělávání s péčí o životní prostředí a zdravý životní styl. I když se nachází uprostřed sídliště, žáci mají k dispozici zahradu s nově vysazeným ovocným sadem, jezírkem a venkovní učebnou. Škola také využívá vlastní krytý bazén pro zlepšení fyzické kondice a celkového zdraví.
Škola je součástí ekologických iniciativ a projektů. Žáci se vzdělávají o udržitelnosti, recyklaci a ochraně životního prostředí. Každý rok se žáci školy zapojují do ekologických akcí Ukliďme Česko a 72 hodin, během nichž zvelebují školní zahradu i okolí školy. V rámci projektu Škola bez odpadu zahájili třídění bioodpadu a kompostování jako první etapu uzavřeného cyklu jídla ve škole.
Proč se škola uchází o titul Světová škola?
„Chceme, aby se témata globálního vzdělávání stala více součástí života školy. Přímá práce na projektu spojeném s globálními tématy je nejlepší cestou, jak seznámit děti s aktuálním děním a ukázat jim možnosti, jak mohou problémy a výzvy řešit.“

Školní rok 2024/2025
Benefiční vánoční jarmark
Škola se rozhodla finančně podpořit povodní zasaženou ZŠ a MŠ Brantice z Jesenicka, a proto uspořádala Vánoční benefiční jarmark, který se konal 10. prosince 2024.
Samotnému jarmarku předcházelo období plánování a velkých příprav jednotlivých aktivit a výrobků, do kterého se zapojili žáci a žákyně i celý učitelský sbor pod vedením p. uč. A. Kubici a R. Řezníčkové. Velkou pomocí při organizaci celého jarmarku byly žákyně z 9. B (Eliška, Klárka, Kája a Áďa), které napsaly projekt „Dobro druzi“, díky němuž získala škola od Nadace Via finanční prostředky na nákup potřebného materiálu k zajištění jarmarku.
A co všechno mohli účastníci během Vánočního benefičního jarmarku navštívit?
- SWAP, na kterém si mohli zájemci za drobný finanční obnos zakoupit nejrůznější sportovní potřeby, knížky, oblečení pro malé i velké, hračky, bytový textil a mnoho dalšího – to vše věnované zdarma od dobrovolných dárců.
- výtvarné dílničky, na kterých si návštěvníci mohli vyrobit vánoční ozdoby dekorace. stánky s nejrůznějšími sladkými i slanými dobrotami, které připravili žáci 2. stupně.
- kavárničky s lahodnými amoletami či vynikajícím dětským punčem.
Kromě stánků s občerstvením si mohli návštěvníci zakoupit i drobné vánoční dekorace a ozdoby, nebo si odpočinout v kino koutku s popcornem či si vyzkoušet dovednostní a pohybové hry, které si nachystali parlamenťáci, případně se mohli vyfotit ve vánočním foto koutku. Pohádková muzika si připravila vystoupení plné vánočních písniček a koled, které skvěle dotvořily předvánoční atmosféru jarmarku.
Školní rok 2023/2024
Vánoce bez odpadu
Během učebních lekcí týkající se udržitelným oslavám Vánoc jsme identifikovali problém s velkým množství odpadu, který má negativní vliv na životní prostředí nejen v naší lokalitě, ale i v globálním světě.

Cílem bylo nejen sdílet myšlenky na ekologičtější oslavy vánočních svátků, ale také zapojit žáky do praktických aktivit spojených s výrobou ekologických vánočních ozdob. Žáci, kteří v našem stánku pomáhali jako dobrovolníci, měli za úkol pomáhat malým návštěvníkům s výrobou ozdob a přáníček. Materiály, které byly k dispozici, byly pečlivě vybrány s ohledem na jejich ekologický dopad. Konkrétně se jednalo o výrobu kaprů ze skořápek ořechů, zdobená dřevěná kolečka a keramické ozdoby na stromeček, přáníčka s ozdobami z recyklovaného balicího papíru.
Mladší žáci vysvětlovali příchozím návštěvníkům důvody, proč je důležité při oslavách Vánoc myslet i na menší produkci odpadu a ekologii. Informovali o možnostech recyklace, využívání obnovitelných materiálů a na již zmíněnou minimalizaci odpadu.
Starší žáci prokázali neuvěřitelné nasazení u SWAPu a vysvětlování, jak SWAP funguje. Každý účastník přinese nějakou věc, co by chtěl darovat, a může si vybrat a vzít něco, co ho zaujme od jiných účastníků. Zamezuje se tím plýtvání a vyhazování věcí, které ještě někomu mohou posloužit, třeba i jako dárek pod stromeček.
Součástí programu na Floře byla také prezentace, která příchozím osvětlila, jak každý může přispět k ochraně životního prostředí během vánočního období, ale také inspirovala k přemýšlení o svých vlastních nápadech o udržitelnost.
Jak akci hodnotíte?
- „Akci považuji za úspěšnou. Příprava na akci vyžadovala hodně času, ale vzhledem k předvánočnímu období se přípravy daly včlenit do výuky během dne celkem snadno. Žáci aktivně spolupracovali na přípravách a také se zúčastnili jako dobrovolníci během akce samotné, a to, i když to bylo dobrovolné a celou neděli.“
- „Akci hodnotím velmi pozitivně. Zúčastnilo se mnoho lidí nejen z řad rodičů zúčastněných žáků, ale tak z řad široké veřejnosti. I když bylo zapojeno mnoho žáků, dokázali se mezi sebou domluvit a pěkně spolupracovali. Den na Floře si všichni moc užili a podle slov žáků se těší na další podobnou akci.“
Co Vám realizace projektu Světová škola přinesla?
- „Zjistila jsem, že i když je velmi náročné takovou akci připravit, není to nereálné. Dále jsem zjistila, že jsou ve škole kolegyně, které projekt zaujal, a aktivně se zapojily. Pozitivně mě překvapilo, s jakým nadšením pracovali žáci nejen při přípravě projektu, ale i jako dobrovolníci na samotné akci.“
- „Překvapilo mě, jak byly děti zapálené do celé akce. Někteří žáci strávili na Floře celý den a neúnavně se věnovali příchozím návštěvníkům. Také jsem ráda, že se dokážeme domluvit v rámci pracovního kolektivu. Do akce se zapojilo několik dalších kolegyň a střídaly jsme se po celou dobu konání akce. Nakonec všichni hodnotili akci kladně.“
- „Bavilo mě připravovat akci. Doma jsem vymýšlel spoustu věcí s mamkou. Napadlo mě použít na výrobu dřevěných ozdob vypalovačku, tak jsem ji přinesl do školy. Přímo na akci na Floře jsem pomáhal a vysvětloval dětem, jak se s vypalovačkou pracuje. Na akci jsem byl celý den a nakonec jsem i pomáhal uklízet.“
- „Na akci jsme se chystali dlouho, ale nevadilo mi to, protože to bylo zábavným způsobem. Bavila mě příprava výrobků. Protože byly ekologické a neničily přírodu. Sama jsem si na akci vyrobila u vedlejších stánků eko svíčku a přírodní mýdlo. Také mě bavilo pomáhat malým dětem s výrobou vánočních ozdob.“