Dětí se na větrné elektrárny nikdo neptal. Tak jsme udělali školní referendum (Příběh k Ceně inspirace 2025 – ZŠ J.V. Sládka Zbiroh)
S několika neobyčejnými situacemi se během letošního roku setkali žáci i učitelé Světové školy, která se nachází ve Zbirohu. A poradili si s nimi, jak se na Světovou školu patří – aktivně a s přímým zapojením dětí, školy i jejího okolí.
Ve Zbirohu se během tohoto roku odehrálo silné krupobití. Společně s ním přišel i přívalový déšť, který spláchl z nedalekého pole spoustu půdy. Ta se nahrnula na místní benzínovou pumpu a hasiči z ní museli na zádech vynášet prodavačku. V podobném čase začalo vedení Zbirohu a několika dalších okolních obcí zvažovat výstavbu větrných elektráren v okolí. Téma změny klimatu, kterému se žáci rozhodli tento rok věnovat v rámci Světové školy, se tak přirozeně začalo propojovat s tím, co se odehrávalo přímo kolem nich.

Rok s elektrárnami
„Samotné téma změny klimatu je podle mě pro základní školu docela složité a náročné. Hledala jsem tedy vhodnou formu, jakou ho dětem podat. Velmi pomohlo, když se děti s projevy změny klimatu začaly samy setkávat,“ vysvětluje pedagožka Andrea Tláskalová, která se v Základní škole J.V. Sládka ve Zbirohu programu Světová škola s žáky dlouhodobě věnuje. „Vedení města a okolních obcí se o případném budování větrných elektráren chtělo bavit jen s dospělými, dětí se nikdo a nic neptal. Tak jsme se rozhodli, že se tomu budeme věnovat podrobněji a na závěr uspořádáme ve škole hlasování našich žáků,“ popisuje Andrea Tláskalová jedno z hlavních témat, se kterým ve škole s žáky prožili větší část tohoto roku.
Ve škole ve Zbirohu se dlouhodobě věnují environmentálním tématům a jsou díky tomu zapojeni hned do několika projektů. Nejprve se škola zapojila do programu Ekoškola, který je zaměřený více na fungování samotné školy, na její energetické i jiné úspory. Program Škola pro udržitelný život přivedl žáky i učitele s environmentálními tématy více do obce a zapojení do Světové školy bylo logickým vyústěním zájmu dostat se s těmito tématy ještě dál.
Během školního roku se ve škole odehrává několik charitativních akcí. Jednou z nich je třeba charitativní bazárek. V tom loňském se škole podařilo vybrat přes 23 tisíc korun pro děti ze školy v nedalekém Jeseníku, která byla zaplavena během povodní.

Vždyť o tom nic neví
Práce s hlavními tématy, která si škola pro daný školní rok zvolí, vrcholí celoškolní akcí pořádanou na Den Země. „Letos jsme pro všechny žáky školy připravili trasu s deseti stanovišti zaměřenou na různé typy elektráren – jaderná, větrná, vodní, solární… Děti měly ke každému typu vyhledat tři plusy a tři mínusy. Bylo důležité, aby byl vždy stejný počet plusů i minusů. U každého typu elektrárny poté účastníci plnili s ní související drobný úkol – u té vodní stříkali vodní pistolkou, u větrné vedli po určené trase pingpongový míček pomocí fénu,“ popisuje aktivity tohoto dne Andrea Tláskalová.
Na každém stanovišti účastníci získali jedno písmeno z tajenky a v ředitelně si pak mohli otevřít trezor se sladkým pokladem. Po splnění všech úkolů ze stanovišť přišli žáci do místnosti s plentou, znakem města a urnou a tam hlasovali ve školním referendu. Každý mohl odpovědět na otázku: Souhlasím s výstavbou větrné elektrárny v okolí Zbirohu?
Dopadlo to takto: 208 hlasujících bylo pro a 137 proti.
Podobné referendum se tou dobou ve skutečnosti odehrálo v několika obcích kolem Zbirohu, ve městě samotném prozatím kvůli sporům o pozemky neproběhlo. „Jednou naší ředitelce volal starosta jedné z okolních obcí a ptal se, co že to s dětmi děláme, že o tom děti přece nic neví. Říkala jsem jí poté, že naše děti podle mě teď o tom tématu vědí víc než leckteří dospělí…,“ vzpomíná s úsměvem Andrea Tláskalová.

Vymyslely si to samy
Pět deváťaček, které chodí do kroužku, ve kterém se pracuje na tématech Světové školy, se zároveň po sesuvu půdy z polí rozhodly, že udělají rozbor půdy a její vsakovosti z různých míst v okolí Zbirohu. „To téma si vybraly, vymyslely a celé zrealizovaly úplně samy. Poté výsledky prezentovaly i na jedné badatelské konferenci,“ popisuje Andrea Tláskalová.
ZŠ J.V. Sládka ze Zbirohu je do programu Světová škola zapojená již od roku 2013. Andrea Tláskalová tu vede čtyři odpolední kroužky – pro prvňáky je chovatelský kroužek, kde se děti učí o zvířata a přírodu především pečovat, v kroužcích pro druháky až páťáky dělají děti různé pokusy, šesťáci a deváťáci už pracují s globálními tématy Světové školy pro daný rok. Na konci školního roku škola pořádá ekoshow, na kterou si děti z prvního stupně připraví vystoupení pro rodiče k vybraným tématům. Ta jsou proložená prezentacemi toho, co se v oblastech environmentální a globální výchovy daný rok ve škole odehrálo.
V tomto školním roce se v základní škole J. V. Sládka věnují tématům duševního zdraví a dětské práce. Během říjnového Světového dne důstojné práce opět připravili trasu s různými stanovišti, s podobnými tématy budou pracovat i při velké školní akci při Dnu Země.

Hrozně mě to baví
„Práce s tématy, která přináší Světová škola i jiné podobné programy, mě především hrozně baví. Je to smysluplné učení o tom, co je reálné. Čím jsou děti menší, tím mi přijdou spravedlivější. O věcech moc hezky diskutují a skrze pomoc zvířatům i lidem brzy rozumí i náročnějším tématům. Ukazujeme jim různé problémy i to, že každý z nich může, byť malým dílem přispět k jejich řešení. I když přinesou malý hrneček do bazaru, ze kterého je jen pár korun,“ popisuje Andrea Tláskalová, co jí osobně práce s těmito tématy přináší. „Přijde mi, že dětem, se kterými pracuju na podobných tématech, se se mnou učí lépe třeba i čeština nebo matika. Máme spolu lépe navázaný vztah. Často se nám stane, že chceme někam napsat nebo něco spočítat a ony vidí, že je to opravdu dobré umět,“ doplňuje.
Václav Zeman