Mapujeme GRV v naší škole

V listopadu školy mapují, jakým způsobem globální rozvojovou problematiku zařazují do výuky. O tom, jaká témata, v jakých předmětech či seminářích a s jakou přibližnou časovou dotací jsou vyučována, je informována organizace, u které se škola přihlásí.  

Vysvětlení Co je to GRV? najdete http://www.svetovaskola.cz/dokumenty

Okruhy témat dle Národní strategie GRV 

http://www.svetovaskola.cz/download/docs/1150_hlavni-temata-grv.pdf

  • Propojenost světa a vzájemná závislost
  • Rozmanitost světa
  • Životní prostředí
  • Chudoba a nerovnost
  • Lidská práva
  • Mír a řešení konfliktů

Uvedené vzdělávací oblasti přispívají k plnění cílů GRV a různou měrou usilují o:

  • výchovu k hodnotám – respekt k sobě samému a k druhým, smysl pro společenskou zodpovědnost, smysl pro sounáležitost a aktivní přístup k učení sebe sama a druhých;
  • rozvoj myšlenek a znalostí týkajících se technologických změn, nerovností v životních podmínkách obyvatel světa, demokracie, vlády a občanství atd.;
  • rozvoj klíčových schopností a znalostí – komunikační, sociální, občanské, pracovní, kompetence k řešení problémů a kompetence učit se;
  • zajištění tvůrčích příležitostí a aktivity v průběhu vzdělávacího procesu – individuální a společné práce, sdílení odpovědnosti za výsledky učení, spoluúčast na vzdělávacím procesu.

Jedním z indikátorů splnění 1. kritéria: Témata globálního rozvojového vzdělávání jsou součástí života školy je Zpráva o začlenění GRV cílů a témat do ŠVP včetně seznamu aktivit na daný školní rok, kde budou témata zahrnuta. Zpráva nemá závaznou podobu, ale její forma je popsána http://www.svetovaskola.cz/formulare v dokumentu Zpráva o škole.

Příkladem toho, jak může být Zpráva zpracována je např. Zpráva Gymnázia Mnichovo Hradiště a najdete ji zde http://www.svetovaskola.cz/download/docs/88_priklad-zpravy-o-grv-v-svp-gymnazium-mnichovo-hradiste.pdf

Cílem této Zprávy je zamyslet se nad činností vaší školy s ohledem na témata a cíle GRV, která ve škole reálně probíhají, a definovat kroky, které by mohly jejich začlenění podpořit. Smyslem není vybírat obecné definice z ŠVP, ale pracovat s reálným děním a navrhovat praktické kroky. 

  1. Zamyslete se nad činností vaší školy a popište, jaké konkrétní aktivity a celoškolní akce běžně realizované ve vaší škole naplňují cíle a témata GRV bez ohledu na prostředky nebo formu. (viz Doporučené očekávané výstupy – DOVy http://www.svetovaskola.cz/download/docs/337_dov-zv.pdf) (1 normostrana)
  2. Ke zprávě přiložte časový plán dle jednotlivých měsíců ve školním roce, kde výše zmíněné akce a aktivity pojmenujete a definujete jejich cíle. (zvolte si formu, jaká vám vyhovuje)
  3. Co byste se v rámci projektu/projektové výuky chtěli naučit? V čem byste se chtěli posunout?

 



KONTAKT PRO ŠKOLY
Varianty
Člověk v tísni, o.p.s.
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha 2
www.varianty.cz

Kateřina Sobotková
katerina.sobotkova@clovekvtisni.cz
+420 604 204 379
 
ARPOK
U Botanické zahrady 828/4
779 00 Olomouc
www.arpok.cz


Ondřej Klímek
ondrej.klimek@arpok.cz
+420 581 111 907
 
ADRA
Markova 600/6
158 00 Praha 5
www.adra.cz/opravdovysvet


Kristýna Hejzlarová
kristyna.hejzlarova@adra.cz
+420 733 169 638

KONTAKT PRO MÉDIA
Kateřina Lánská
katerina.lanska@clovekvtisni.cz
+420 778 442 555
Máte připomínky k webu?
Napište nám!

ČR pomáhá Člověk v tísni Varianty Arpok Multikulturní centrum Praha


©2019 Člověk v tísni o.p.s., web běží v rámci bezplatného serverhostingu společnosti CZECHIA.COM